Pandemie koronaviru s sebou přinesla i něco, na co čeští zaměstnanci čekali mnoho let. Zaměstnavatelé prakticky ze dne na den zavedli „vysněný“ home office a spousta Čechů si tak mohla vyzkoušet, jaké to je, když se do práce nemusí časně vstávat a dojíždět. Z průzkumů vyplynulo, že nová zkušenost příjemně překvapila 76 % pracovníků a rádi by v domácím prostředí setrvali i nadále. Tato forma práce ovšem obnáší i určitá úskalí. K těm nejvážnějším patří informační a kybernetická rizika. Následující tipy fungují jako prevence.
Omezený přístup k počítači
K pracovnímu nástroji (obvykle jde o notebook), by měla mít přístup pouze jediná osoba. Ostatní členové rodiny ho využívat mohou, ale pouze v rámci vlastních uživatelských profilů. Zaměstnanec by neměl odstraňovat heslo pro přihlášení, které představuje primární ochranu. Pokud si dotyčný dělá i poznámky bokem (na papíru nebo do diáře), měl by je mít v uzamykatelném šuplíku.
Pravidla otevírání e-mailů
Zaměstnanci by měli být obeznámeni se zásadami bezpečného chování na internetu. V souvislosti s e-mailem jde především o otevírání zpráv a příloh pouze z důvěrných adres. Zjevné spamy sice zablokuje filtr, část nebezpečné pošty však v koši nekončí rovnou a je nutné ji tam přemístit manuálně. Ideální je takové e-maily vůbec neotevírat.
Správa identit a přístupů
Velký problém může způsobit zmatek v heslech a uživatelských právech. Alfou a omegou vysoké úrovně informační bezpečnosti je svědomitá správa identit a přístupů. Firemní IT administrátor musí zajistit, aby se uživatelé (tzn. zaměstnanci) dostali pouze k souborům, které při práci skutečně potřebují. Pokud to není v jeho časových možnostech, měl by zaměstnavatel zvážit sofistikovaný identity management a umožnit vedoucím pracovníkům, aby situaci korigovali sami prostřednictvím identity manageru.