Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR připravilo spolu s Útvarem hodnoty za peníze (UHP) seznam priorit v obnově a rozvoji železniční infrastruktury.
Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR připravilo spolu s Útvarem hodnoty za peníze (UHP) seznam priorit v obnově a rozvoji železniční infrastruktury. Informuje o tom resort dopravy na své webové stránce. Dokument ukazuje, do čeho je třeba v následujících letech investovat.
„Tak, jak jsem při příchodu na ministerstvo slíbil, mým cílem je řídit se objektivními analýzami, které přinesou Slovensku nejvyšší hodnotu za peníze. Tento seznam nám a široké veřejnosti jasně ukazuje, do čeho a kolik peněz máme v následujících letech investovat tak, abychom zlepšily stav železniční infrastruktury a díky tomu přesvědčili lidi, že cestování vlaky je nejrychlejší, nejbezpečnější a nejekologičtější způsob dopravy, „poznamenal ministr dopravy Andrej Doležal (kandidát Jsme rodina).
Analytici UHP navrhli metodiku, na jejímž základě vznikl seznam převážně projektů obnovy a revitalizace stávající železniční sítě. Výběr priorit podle resortu dopravy zohledňuje kritéria a dopravní hledisko, stav tratě a společenský přínos projektů. Navazující plán realizace, tzv. harmonogram, už zohlední připravenost projektů, kapacity státu připravit projekty a rozpočtové možnosti. Analytici zároveň doporučují připravit i tzv. rezervní projekty pro případ, že by se realizace prioritních projektů zdržela.
Z materiálu UHP vyplývá, že jednotlivé projekty jsou v seznamu rozděleny do čtyř kategorií podle typu intervence nebo významu. Kategorie 1 představuje revitalizaci tratí ve špatném stavu. V kategorii 2 jsou projekty zavádění dálkového řízení dopravy a projekty zaměřené na odstranění úzkých míst na železniční infrastruktuře. Kategorie 3 představuje modernizaci sítě TEN-T. Kategorie 4 s názvem Ostatní rozvoj zahrnuje projekty modernizace a rozvoje dalších tratí mimo základní TEN-T core sítě s různým stupněm intervence. Sem jsou zařazeny projekty, jako je elektrifikace tratí, zvyšování rychlosti, výstavba nových zastávek a podobně. Pro pořadí kategorií platí jejich číselná hodnota.
Mezi projekty revitalizace tratí jsou v seznamu na předních příčkách umístěny projekty Bratislava – Senec, Bratislava – Kvetoslavov, Devínska Nová Ves – Malacky, ale například i Galanta – Palárikovo a uzel Žilina. Do popředí se v této kategorii dostali také projekty, jako je Poprad – Štrba (Lučivná) či Košice – Kysak.
UHP zároveň v materiálu konstatuje, že dostupné zdroje na rozvoj železniční infrastruktury bez nákladů na údržbu do roku 2030 jsou přibližně 0,33% HDP ročně (334 milionů eur). Při započtení dalších pozitivních rizik odhadu mohou zdroje dosáhnout přibližně 0,43% HDP ročně (434 milionů eur). Klíčovými zdroji v následujícím období budou podle analytiků možnosti čerpání zdrojů z plánu obnovy a možnosti financování projektů z CEF fondů.
Úkolem resortu dopravy a správce železniční infrastruktury Železnic Slovenské republiky (ŽSR) je nyní připravit a zveřejnit závazný harmonogram priorit a ve spolupráci s ministerstvem financí zajistit potřebné finanční zdroje na jeho realizaci.