Spousta podnikatelů za poslední rok pocítilo, jaké to je, když je vláda hází přes palubu. Opatření vydaná v souvislosti s řešením pandemie byla pro některé obory devastující. Zkrachovalo sice nejméně firem za posledních dvanáct let, ale pouze díky novele insolvenčního zákona z dubna 2020. Legislativní změny ochránily v kritickém období od dubna do srpna podnikatelskou veřejnost před věřiteli. Obrovské množství společností se přesto potácí na pokraji existence a jejich vyhlídky nejsou pozitivní. Týká se to i vašeho byznysu? Následující tipy by vám ho mohly pomoct zachránit.
1. Seřaďte zákazníky podle klíčových vlastností
Jména svých nejlepších zákazníků pravděpodobně znáte, ale přesto se je pokuste seřadit na základě jedné atributy – třeba podle výše útraty. Vytvořte seznam top klientů, postupně se všem připomeňte a nabídněte jim specifické produkty, za které u vás rádi utrácí. Pokud používáte účetní systém, bude pro vás seřazení zákazníků na základě objednávek otázkou několika minut.
2. Podporujte podporovatele své značky
Určitě máte zákazníky, kteří u vás nakupují s úsměvem na rtech a vždy vám napíšou něco pozitivního. Někdy vás možná pochválí na sociálních sítích nebo v rámci recenzí na serverech typu Heureka. Nenechávejte jejich chválu bez reakce – poděkujte jim a motivujte je tím k dalšímu nákupu. A neváhejte je odměnit, za to, že vás doporučí – třeba slevou na příští nákup.
3. Diverzifikujte trhy, na kterých působíte
Loňský rok ukázal, jak je úzce zaměřené podnikání křehké. Pokud máte pocit, že vaše tradiční prodejní kanály drhnou, zaměřte svou pozornost na jiné oblasti. Používáte-li informační systém, vytáhněte z něj potřebná data a najděte způsob, jak uspět i v jiných sférách. Někdy stačí změnit lokalitu, jindy je vhodné obměnit sortiment. Kudy vede vaše cesta, vám prozradí analýza dlouhodobě schraňovaných informací.
Tip redakce: Načerpejte inspiraci a zajímavé tipy.